Bara Jag

Bara Jag

söndag 1 januari 2012

Gott nytt år!

Hoppas ni alla hade trevligt igår och att ni inte har för mycket huvudvärk idag!

Ger ni nyårslöften? Ni vet, man står där med ett glas bubbel och känner sig glad och förväntansfull inför det nya året. Man önskar att det nya året ska bli lika bra eller bättre än året som håller på att ta slut och som en besvärjelse för att det ska bli så, lovar man att göra en massa saker. För jag menar, om man lovar att bli en bättre människa på alla sätt och vis så måste ju ödet/Gud/Karma ge oss ett bra år att förverkliga alla löften. Efter en vecka in på det nya året inser man att det är januari, pengarna är slut, vädret är grått och dessutom är man sjuk i influensa. Och om ödet/Gud/Karma inte tänker ge mig ett bra år så tänker inte jag heller hålla mina löften.

Därför ger jag personligen inga nyårslöften, istället har jag små "tänka på" som ska få mig att uppskatta det nya året. Jag lovar inte att bli 100% bättre på en gång, men genom att tänka på vissa saker så blir jag lite bättre under ett år.

Här är mina "tänka på" för 2012

Jag tänker fortsätta att älska barnbarnet av hela mitt hjärta. Jag ska umgås så mycket jag någonsin kan med honom och hitta på roliga saker att göra tillsammans. Jag ska krama och pussa honom och tala om för honom att han är det bästa som finns.



Jag ska uppskatta   mitt arbete mer

I tider som dessa så känns det viktigt att vara tacksam för ett arbete. Det är många som inte har det och jag har själv varit arbetslös under långa perioder och vet hur tufft livet kan bli som arbetslös. Jag ska ta vara på mina arbetskamrater och bidra med trivsel. Och jag ska fortsätta att vara glad, trevlig och professionell mot alla kunder.

Jag ska städa mer

Tyvärr hatar, hatar, hatar jag allt hushållsarbete och ibland syns det. Ofta smyger Greta längs med väggarna för hon är rädd för de enorma dammtussar som invaderar vårt hem. Ofta ligger disken odiskad väldigt länge. Faktiskt så länge att jag i julklapp av lilla brorsdottern fick två muggar med kommentaren: Du diskar ju så sällan så här får du två muggar till så kan du diska ännu mer sällan.

Mera fett mindre kolhydrater

Jag äter LCHF eftersom jag har diabetes och det är ett bra sätt att hålla blodsockret på en låg och jämn nivå. Jag har dock lätt att börja äta kolhydrater, inte godis och sådant, men pasta och bröd. Det påverkar blodsockret på ett negativt sätt och jag går inte ner i vikt som jag kunde. Jag märker att så fort jag äter striktare LCHF så börjar vikten att sjunka. Därför ska jag verkligen tänka på vad jag stoppar i mig. Och det vore trevligt om denna blogg kunde utvecklas till en bantarblogg med en krympande Kirsi.

Jag ska umgås med   mina vänner

Jag ska tänka på mina vänner och uppskatta att de finns i mitt liv.

Jag ska skratta mer

Jag ska verkligen tänka på att hitta glädjen i livet. Att finna de små guldkornen som gör att jag kan skratta mer. Kan jag själv bjuda på några glada skratt eller åtminstone små fnissningar till mina vänner så är det ett bonus.

Så, detta är vad jag ska tänka på i år för att få ett riktigt gott 2012! Berätta gärna vad du ska tänka på i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar