Bara Jag

Bara Jag

fredag 2 mars 2012

Veterinär

Idag är det synd om Greta för hon har varit hos veterinären, om du är äckelmagad och inte tycker om målande beskrivningar om hundens privata delar så är det dags att sluta läsa nu.

Greta har haft problem med sina analsäckar, de har varit inflammerade och veterinären har fått spola och tömma dem på var och annat jox. Jag tyckte att hon varit konstig i baken igen och tog henne till veterinären som klämde på hennes analsäckar och tömde dem, som tur var så är de inte inflammerade. Men.... den högra analsäcken kändes konstig och det kommer någon form av sekret från Gretas vulva, veterinären visste inte riktigt vad det kunde vara.

Så, kan ni gissa vad det här är?

 Det är en skål som jag ska samla in ett urinprov med. Hur jag ska lyckas med det? Ingen aning.

Vi ska börja med att utesluta urinvägsinfektion, därav urinprovet. Vi ska också göra ett ultraljud för att kolla Gretas livmoder. Om hon är frisk för övrigt så ska hennes analsäckar opereras bort så hon slipper besvär med dem.

Kostnaden? Urinprovet är inte så farligt, ultraljud kostar ca 600 kr och operationen av analsäckarna kostar mellan 15 000 - 20 000 kr. Som tur är så är Greta försäkrad, har varit det ända sedan hon var liten yttepytte valp så försäkringen täcker en hel del av kostnaden.

Men nog är det sant, det jag läste någonstans, att för att verkligen känna hur det är att ha hund så ska man (bland mycket annat) kunna gå till veterinären, ge veterinären alla pengar man har, le, tacka samt gå glad och nöjd därifrån.

Som sagt var, det är synd om Greta idag för hon är nog ganska öm i baken. Men annars så älskar hon att gå till veterinären. Det finns mycket att lukta på, massor av snälla människor som hälsar på henne, hon står i centrum (även om vetten har fingrarna i hennes bak) och hon får alltid en liten tuggpinne när allt är klart. Och som vanligt ville hon inte gå därifrån när allt var klart. Tokhund :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar